Formació i serveis socioculturals
Inici Inici    Mapa Web Mapa web    contactar Contacta    | Dilluns, 28 de setembre de 2020 | 17:39 |

Lleure educatiu

Imatge CAE

 

 

ELS CASALS DEL CAE I LA XARRANCA - UNA PROPOSTA DE LLEURE EDUCATIU

 


El CAE i la Fundació La Xarranca acreditem una llarga trajectòria en l’àmbit de les activitats d’educació en el lleure. Són més de 35 anys formant monitors, monitores, directors i directores d’activitats de lleure, organitzant activitats de vacances en diferents formats -colònies, casals, camps de treball...-, gestionant serveis educatius durant el curs escolar, dinamitzant espais i activitats de lleure juvenil, etc.

 


En aquesta trajectòria hem dissenyat i executat la major part de les nostres activitats i intervencions emmarcades amb tres conceptes clau: JOC, EDUCACIÓ i LLEURE. I els casals d’estiu en són un exemple ben clar.

 


Entenem els casals d’estiu com un espai educatiu i de lleure on l’infant és el protagonista i el joc el seu eix vertebrador.

 

  • El JOC és una eina integral perquè facilita el desenvolupament dels àmbits de la persona: l’àmbit psicomotriu (per exemple, amb activitats d’habilitat o de persecució), el cognitiu (amb la realització de jocs d’estratègia, matemàtics, lingüístics, de memòria, jocs de pistes), el social (amb el treball i desenvolupament d’habilitats socials, comunicació, les normes –respectar-les i consensuar-les–) i l’àmbit afectiu (on treballem la gestió emocional, el guanyar i perdre, fer amics, el saber compartir, entre d’altres).

 

  • L’acció EDUCATIVA, l’entenem com a intercanvi d’experiències i vivències que es produeixen als casals entre grans i petits. Els monitors i monitores esdevenen part d’aquest procés actuant com a facilitadors/es, referents i acompanyants dels infants i joves del nostre casal.

 

  • El nostre LLEURE educatiu s’emmiralla en les 7 macrocompetències de la UNESCO per a les persones del segle XXI, i en la mirada d’educació 360 de la Fundació Jaume Bofill.

 


A través de les activitats programades en els nostres casals d’estiu, els infants i joves treballen les següents competències:

  • Fan aprenentatges per al llarg de la vida a través del joc heurístic i d’experimentació en els més menuts, la participació en bivacs i a través de les propostes d’activitats que siguin noves i diferents per a ells i elles, fent ús per exemple, de materials del Banc de Recursos Lúdics del CAE. També desenvolupen aquestes habilitats mitjançant el disseny i organització de les mostres que es fan a les famílies o dissenyant algunes de les activitats del casal en el cas dels joves a través d’assemblees setmanals.

 

  • Desenvolupen l’autogestió i l’autonomia amb els actes del dia a dia com les rebudes al matí, els comiats al finalitzar el casal, amb les cançons de bon dia o d’esmorzar, i en els àpats en comú que es fan amb la resta del grup. Creiem important flexibilitzar el temps per respectar els ritmes del grup per afavorir la seva autonomia. També els ajudarà a desenvolupar l’autoorganització i adquirir responsabilitats el fet de tenir cura i mantenir endreçat el material propi i el material comú del casal.

 

  • Davant la necessitat que infants i joves dominin i coneguin múltiples eines i recursos tan tecnològics, culturals com lingüístics posem de manifest la importància de l’ús d’eines i recursos diversos. Així doncs, creem activitats i projectes amb un model d’educació sostenible i per al desenvolupament, a través de tallers amb material reciclat, que tendeixin al residu zero i aprofundint en la sostenibilitat com a temàtica en una de les setmanes dels casals per a infants de 3 a 12 anys. Les acampades a la natura, les excursions setmanals, i els circuits d’orientació permeten desenvolupar aquesta competència.

 

  • La interacció amb els altres és un dels pilars fonamentals dels casals d’estiu de la Fundació La Xarranca. No podríem entendre el lleure sense el grup, ja sigui amb infants del mateix cicle o d’altres edats i tan en petits grups com en gran grup.

 

  • Mitjançant el treball en xarxa amb altres entitats properes al territori on es desenvolupen les nostres activitats de lleure educatiu i amb les sortides de descoberta de l’entorn, l’infant i el jove desenvolupen habilitats per a la interacció amb el món. A més a més, a través de l’eix d’animació obrim una porta als infants i joves al món que ens envolta.

 

  • El treball per projectes, com és l’eix d’animació o la decoració conjunta dels casals, els permet treballar la trans-disciplinarietat. En el cas dels casals destinats a joves, es reserven alguns espais en l’horari per a activitats escollides per ells mateixos/es i en el cas dels casals per a infants de 3 a 12 anys es dissenyen les mostres i activitats en família amb tot el grup.

 

  • Creiem imprescindible fer ús de diversos llenguatges i nivells de coneixement per treballar la multi-alfabetització. Els tallers artístics, plàstics i d’expressió teatral ofereixen la possibilitat de conèixer i desenvolupar nous llenguatges com també les cançons i les danses, en què infants i joves desenvolupen el llenguatge musical i rítmic.

 

Per tot això estem plenament convençuts que els nostres casals d’estiu esdevenen un espai excepcional per al gaudi i per al desenvolupament de l’infant.